|
Sylaby
Etnická problematika a médiá - Katedra etnológie
Filozofickej fakulty Univerzity Komenského
Školský rok 2002/2003 - LS 1/1 - 4. ročník
Masové médiá nefungujú vo vákuu - sú súčasťou
spoločnosti.
Predstavujú systém, ktorý plní spoločenské potreby (hlavne potrebu byť
informovaný) a do istej miery sa podriaďuje aj záujmom a očakávaniam
recipienta. Úloha, ktorú odohrávajú médiá v medzietnických vzťahoch, je
teda podstatne ovplyvňovaná spoločenskou situáciou. Ak v spoločnosti
existujú prejavy interetnického napätia, xenofóbie či rasizmu, ich
vplyv
sa zákonite odrazí aj na obsahu médií.
Masové médiá ako významný činiteľ ovplyvňujúci verejnú mienku sa
nezriedka podieľajú na vzniku a intenzite etnicky motivovaných stretov,
posilňovaní negatívnych stereotypov a šírení etnickej a národnostnej
neznášanlivosti. Médiá však na druhej strane môžu prispievať aj k
rešpektovaniu odlišností iných kultúr a k dosiahnutiu slobodnej a
rovnocennej výmeny medzi jednotlivými etnickými skupinami v spoločnosti.
Cieľom kurzu je poukázať na zásady fungovania mediálneho systému na
Slovensku a vo svete, a najmä na špecifiká mediálneho pokrytia
etnických
a národnostných otázok. Na príklade ústredných slovenských médií a
médií
národnostných menšín sa budeme snažiť porozumieť, ako sa médiá
podieľajú
na formovaní medzietnických vzťahov a na ovplyvňovaní verejnej mienky v
otázkach týkajúcich sa spolunažívania rozličných etnických skupín.
Dôležité je poukázať, akým spôsobom je možné negatívny vplyv mediálnych
obsahov eliminovať (etika, legislatíva, mediálna gramotnosť). Pozornosť
je však potrebné venovať aj príkladom konštruktívneho pôsobenia
slovenských médií. Pre komplexné porozumenie problematike sa okrem
analýzy súčasného stavu budeme odvolávať aj na skúsenosti z histórie,
ale tiež naznačíme možné smerovania budúceho vývoja. Súčasťou seminárov
budú okrem iného diskusie s odborníkmi a novinármi, analýzy mediálnych
obsahov, príp. návštevy mediálnych centier.
PODMIENKOU na udelenie zápočtu
(resp. kreditov) je aktívna účasť na seminároch a vypracovanie eseje
(prípadne projektu) na zadanú tému. Súčasťou seminárov budú aj diskusie
s mediálnymi odborníkmi a inými hosťami, prípadne návštevy redakcií či
mediálnych centier. Účasť na týchto podujatiach je povinná.
Témy prednášok (kompletné texty prednášok sú k
dispozícii
v sekcii Prednášky)
-
Úvod do problematiky. Vplyv
médií na spoločnosť. Kritika mediálneho pôsobenia. Teórie/hypotézy o
vplyve médií. Vnímanie obsahu recipientom. Pozitíva médií pre
interetnické vzťahy. Tézy o manipulácii: M. McLuhan, J. Mander, N.
Chomsky, N. Postman. Paralely so sci-fi literatúrou: G. Orwell a A.
Huxley. Entertainizácia obsahu médií. Sociálny kontext pôsobenia médií
a
limity ich vplyvu.
-
Masová komunikácia:štruktúra,
vlastnosti, priebeh, funkcie. Modely vplyvu: S-R, S-O-R, selektívna
percepcia, vnútorný a vonkajší kontext, nositelia tém, použitie a
uspokojenie, vedomostná priepasť, mainstreaming, špirála mlčania. Typy
žurnalistiky: liberálna, totalitná, demokratická. Špecifiká
jednotlivých
médií: televízia - štátna, komerčná a verejnoprávna. Nové trendy v
masovej komunikácii.
-
Médiá a etnické otázky.
Socializácia.
Verejná mienka. Schémy a rámce. Teória o prototypoch a médiá. Etnické
stereotypy. Rasizmus. Xenofóbia. Riešenie a úloha médií. Pluralizmus a
multikulturalizmus.
-
Príčiny a spôsoby
dezinformácií a skreslenia v médiách. Realita a jej
odraz. Faktory ovplyvňujúce mediálny obsah: personálne, profesionálne,
ekonomické a politické. Prostriedky manipulácie. Prostriedky dialógu.
Typy analýzy mediálneho obsahu (prístup semiotický, sociologický,
marxistický a psychoanalytický) a príklady použitia.
-
Identita a médiá.
I. Kultúrny imperializmus:
zmeny identity, vplyv na hodnoty, zmiešané identity, limity
imperializmu.
II. Globalizácia: definovanie,
vplyv na kultúry, globálna dedina.
III. Nové médiá: dopad a
hrozba nových médií, internet.
IV. Postmoderna a médiá:
vizualita, virtualita, hyperrealita.I.
-
I. Médiá a propaganda:presvedčovacie
stratégie, definovanie propagandy, politická propaganda, N. Chomsky,
pôsobenie a obmedzenia, propaganda a demokracia.
II. Vojnové spravodajstvo: médiá
a mier, médiá a vojna, z histórie vojnového spravodajstva, vojnová
propaganda, slová ako zbrane, televízna vojna v Perzskom zálive,
špecifiká vojny v televízii.
III. Pseudoudalosti a násilie v
médiách. Charakteristika televíznych udalostí.
-
I. Nacionalizmus:
racionálny
a iracionálny, príčiny, my a oni, médiá a kríza národnej identity a
nacionalizmu.
II. Médiá, šport a identita: televízia
a kolektívne zážitky, šport v médiách, šport ako podnet k násiliu,
výrazové prostriedky športových relácií, komentovanie športu,
olympijské
hry.
-
I. Médiá ako
dejinotvorné činitele:pozitíva (televízne revolúcie,
Vietnam, Watergate, Tibet) a negatíva (W. Hearst, grécko-turecký
konflikt, pomoc teroristom). Hitler, fašizmus a médiá: populizmus, nový
typ vodcu, Hitler dnes. Zmeny v obraze histórie.
II. Médiá, moc a politika: pokušenie
moci, apolitickosť médií, rozklad verejnej sféry, vlastníctvo médií
(koncentrácia a monopolizácia), mediálni magnáti (R. Murdoch, S.
Berlusconi, T. Turner). Regulácia médií.
-
Etnické prvky v reklame a
fotografii: špecifiká reklamy, sociálne kampane (proti
rasizmu, proti vojne), Toscani, Colors, obraz menšín v reklame.
Fotografie, ktoré ovplyvnili dejiny, World Press Photo, vojnoví
fotoreportéri.
-
Etická a legislatívna
regulácia médií - pri informovaní o etnickej
problematike.
Mediálna gramotnosť (vplyv rodiny a školy) a multikultúrna výchova.
Zoznam odporúčanej literatúry k
predmetu nájdete v kapitole Literatúra
|